five money topics to discuss in your relationship.

Hello peeps!

Jika anda finally sudah berjumpa dengan "the one” and excited at the idea of building a future together, pastikan plan itu involves talking about money.

Ya, kita tahu, duit by all means adalah easy topic untuk berbincang secara terbuka. Tetapi jika anda ingin mengenali seseorang itu dengan mendalam, adalah penting untuk kita pastikan anda berdua on the same page bila berbincang when it comes to this topic.

So, jangan melengahkan masa. Cari suatu masa untuk discuss perkara ini bersama. Try to incorporate “money topics” over brunch, coffee date, or while spending time together.

1. Your relationship with money

Setiap orang ada relationship dengan duit. Biasanya, our relationship dengan duit adalah hasil daripada personal experienced dalam kehidupan kita. Galakkan partner kita untuk berkongsi tentang pengalaman menguruskan duit dan macam mana mereka menguruskan duit semasa membesar. Apakah peranan duit semasa mereka membesar? How has this impact the his/her life today and apa pilihan yang dia sudah lakukan over the years? Apa yang anda berdua akan bina bersama dengan duit yang ada?

2. Your credit history

Jika anda akan share your life dengan someone. And ada potensi untuk making large purchases bersama-sama (such as rumah atau kereta), you akan aware of their potential credit score hurdles. Anda mungkin tidak akan dapat go into details, tapi adalah sangat bermanfaat jika kita dapat clear the air and discuss dimana anda berdua punya current credit scores. Untuk pengetahuan anda, current credit score anda boleh di tambah baik dengan melakukan perubahan kecil dan implement a series of improvements.

3. Current financial hurdles

Dalam petikan article dari Bernama on March 2019, nisbah hutang isi rumah kepada Keluaran Dalam Negara Kasar adalah cukup tinggi iaitu 80 peratus. Tinggi tu! Jika anda ada student loans atau other financial obligations, pastikan anda share perkara ini bersama partner anda. Ini adalah reality yang tak ramai share bersama dengan partner anda. And obviously anda tidak akan ignored perkara ini jika anda mahu an honest relationship with your partner. Antara potensi financial obstacles yang anda boleh berbincang dengan partner anda adalah seperti past bankruptcies, hutang tertunggak, tekanan dari keluarga dan tanggungjawab terhadap keluarga, career aspiration dan lain-lain lagi.

4. Discuss current expectation

Walaupun anda berdua datang dari latar belakang yang berbeza dalam menguruskan kewangan anda, anda mesti mahu untuk chart out your own financial goals bersama-sama untuk move forward. Pastikan anda berbincang macam mana anda akan mencapai financial goals bersama-sama. Also, pastikan juga untuk berbincang how both of you plan untuk incorporate money usage dalam relationship anda sekarang dan juga di masa hadapan. Macam mana anda berdua merancang untuk menguruskan kewangan anda?

Siapakah yang bertanggungjawab untuk membayar bills? Bagaimana anda berdua untuk organized the statement and accounts? Siapa antara anda berdua yang akan take in charge of budgetting or masing-masing hold each other accountable? Actually, tiada ada satu method pun yang optimal untuk setiap pasangan dalam menguruskan kewangan mereka bersama. Apa yang penting disini adalah anda berdua feel is reasonable and fair and going through it together.

My suggestion? Openly discuss about money dengan partner anda sama seperti anda share other personal issues. Honesty is the best policy when managing your money and relationship with it. Honestly speaking, masyarakat kita masih tidak berbincang perkara ini secara terbuka bersama partner mereka. Pengalaman saya bersama clients yang sudah berkahwin, mereka tidak tahu menahu pun apa yang pasangan mereka tanggung dan bayar. Jangan malu untuk berkongsi dengan pasangan anda kerana anda perlukan antara satu sama lain dalam membina masa depan keluarga anda.

5. Create a path forward, together

As a person, you had your own personal financial goals. It is important that both of you have own financial goals as a couple. Contohnya, apakah type of lifestlye yang anda like to live? Jika anda mahukan sebuah keluarga, sila consider macam mana anda mahu membesarkan anak-anak anda. Apakah jenis aktiviti yang penting dalam senarai aktiviti-aktiviti penting anda yang anda sanggup korbankan? Which one yang unnecessary? Apakah jenis retirement lifestyle yang anda harapkan nanti? Perkara-perkara ini semua nampak rumit. Tapi perkara-perkara ini bakal anda alaminya di masa hadapan. Ambil kesempatan dalam masa sekarang untuk tetapkan financial goals as a couple in order to ensure that you remain on the same page and give yourself every chance to turn impian dan keinginan menjadi realiti.


Hope you guys enjoy my writing today. Spread love and positivity.
Love,
EMIR xx

Previous
Previous

baking.

Next
Next

five signs you’re living beyond your means.