five signs you’re living beyond your means.

Hello peeps!

Benda ni paling la basic. I always cakap berkali-kali to my friends when I’m sharing. ONE of the main keys untuk kita securing a financial freedom in the future is to live within (… ataupun below) your kemampuan. NOT ABOVE tau beb!

Put simply: kawal apa yang kita boleh kawal. And jangan biarkan your expenses become greater than your income.

Walau macam mana pun, depite this called “GOLDEN RULE”, ramai individu luar sana actually tidak follow rule ini. In fact, studies shows almost 60% of Malaysia don’t have enough savings to cover at least RM 2000 emergency expenses. Very dangerous tau.

Jangan lah kita susahkan diri dan biarkan sahaja perkara buruk berlaku. Instead, inilah masanya untuk kita berlaku jujur terhadap diri sendiri dan lakukan penilaian terhadap money behaviours kita. Tentukan jika kita betul-betul berbelanja di luar kemampuan kita.

Macam mana kita nak tahu? Ini adalah beberapa signs that anda mungkin perlukan a little financial “makeover”.

1. You’re relying on your credit card

Ada sahaja “sesuatu” yang keeps popping up - this, kita tahu apa actually “sesuatu” itu. tapi kita tetap constantly relying kat credit card untuk mendapatkannya. Jika ini berlaku, kita kena nilai kembali our spending behaviours. Credit card boleh menjadikan a tremendous tool untuk demonstrate our responsible behaviour and building a strong credit history, but it is not design untuk digunakan sebagai gift card untuk sesuatu. Next time jika anda gunakan credit card untuk a big purchase, cuba fikir - mampukah aku untuk memilikinya jika aku tiada kad ini? Dalam erti kata lain, jika anda ada cash untuk membeli, would you make the same buying decision?

Jika anda mendapati credit card is “fooling you” into thinking that you can afford a more lavish items than actually apa yang anda mampu (given situation that overall financial condition and various needs), then it is time untuk reduce dependency on credit card. My suggestion? Tinggalkan credit card di rumah dan mula gunakan cash. Using cash akan memaksa diri anda untuk betul-betul mengenal pasti berapa often anda berbelanja dan anda mungkin akan mengenal pasti habits yang anda kena ubah.

2. You have no emergency savings

I think, on my previous post, I selalu cakap yang life is full of uncertainties. and often times, it throws you curveballs when your least expect it. Oleh sebab itu, adalah penting untuk anda ADA dan MAINTAIN an emergency fund of savings to cover 3-6 bulan of your income. Dengan cara ini, jika sesuatu perkara buruk berlaku - lose a job, unexpected bills, or some difficult situation (touch wood! Nauzubillah!) , anda boleh rely kat emergency funds to cover your needs rather than pergi apply credit card, apply personal loan atau pinjam dari rakan-rakan atau keluarga anda.

Jika anda sekarang tiada emergency fund tetapi dok booking travel trips memanjang, pergi social event katanya, sudah tiba masanya untuk revisit balik your money priorities. Memang lah susah dan ianya akan mengambil masa untuk build up sejumlah emergency fund. And I personally tahu that memang seronok berbelanja jika ada duit yang banyak. Tapi I jamin that you akan lagi happy jika anda mempunyai funds whenever you need them. Jika anda belum lagi mempunyai emergency funds, do yourself a favour and begin to save for one today. Cuba adjustkan budget, set up automatic transfer from your current account to savings account setiap bulan. Dan jadikan ia satu prioriti utama tahun ini.

3. Your debt balance never seems to decrease

Jika anda melakukan pembayaran ke atas credit cards anda setiap bulan. Dan anda mendapati balance macam susah nak go any lower. Ini merupakan satu petanda that actually you’re living above your means and relying so much kat credit card. My advice? Luangkan masa selama seminggu dua untuk literally tulis and jot down every single thing yang you beli. Buat macam ini mungkin leceh, tapi anda akan mula berhati-hati dalam cara anda berbelanja dan mungkin tiba-tiba terjumpa spending culprit yang menyebabkan prevent you untuk pay down the debt balance.

Lagi satu tip? Keluarkan budgeting list anda and scrutinize details apa perbelanjaan anda secara mendalam and teliti. Adakah budget anda nampak unrealistic and setting you up untuk fail every month? Atau adakah budget anda berat sebelah? Melebihkan fun expenses dan tidak mencukupi untuk cover required expenses or make a dent in your debt?

4. You can’t meaningfully contribute to your retirement accounts

Percaya atau tidak, inilah masanya untuk anda memulakan savings and investment untuk pencen. Memanglah, nampak pencen itu jauh lagi. Tapi percayalah kat I, someday, you’ll be ready and wanting to retire and those funds you’re setting aside now will come in handy.

Jika anda belum mempunyai kemampuan untuk contribute untuk pencen. It means that you could be living above your means. Jangan melakukan kesilapan dengan memikirkan anda boleh tunggu untuk contribute di sana sini untuk dapatkan pulangan tinggi tidak bermakna sekarang. The truth is, setiap contribution matters dan baik start small daripada tak start langsung.

Ambil suatu masa untuk revisit balik budget anda dan lihat jika anda tidak mempunyai cara untuk contribute to your retirement accounts. Masa depan anda bergantung kepada nya…

5. You have to borrow money from family and friends

Meminjam duit is never fun. Tidak kisah la siapa anda. Jika anda mendapati anda selalu rely yourself on friends or family untuk tolong dalam keadaan susah, then tibalah masanya untuk ada fikir kembali your spending and nilai kembali your financial needs. Sekarang, kita tahu that ada certain time where it can be helpful to seek assistance of a friend or family. Tapi by making this as routine - it is serious concern beb! Instead, cuba consider untuk work this thing out dengan professional untuk mengenal pasti alternative options dan evaluate potential ways that you can find savings or make adjustment to find yourself more solid ground yer.

Hope you guys dapat pelajaran, manfaat and tips today.
Spread love and positivity.
Love,
EMIR xx

Previous
Previous

five money topics to discuss in your relationship.

Next
Next

five keys to financial freedom.