five keys to financial freedom.

 

Hello peeps!

Kita sudah pon memasuki tahun baru. Di masa saya menulis post ini, sudahpun hari ke 17 dalam tahun 2021.
There’s time now untuk kita reflect balik last year, learn from our mistakes and set a productive path untuk mencapai financial independence and freedom that comes from having flexibility and options.

Tidak kisah siapa anda, apa jenis financial goals yang anda ada ataupun berapa banyak wang yang anda buat, selalunya financial freedom adalah on the top of wishlist anda. The ability untuk tidur dengan tenang knowing that anda mempunyai plan in place dan anda mampu untuk support your hopes, dreams and live your life as you imagined - adalah yang diinginkan!!!
Hubungi saya untuk bersembang tentang topik ini.

As you create list of financial goals and resolutions for 2021, tambah kan 5 goals ini dalam your list to ensure your next 12 months brings you closer to a life of financial fullfillment.

Step #1: Build that emergency fund.

Hidup boleh jadi rumit dalam sekelip mata. Saya selalu share dengan prospects saya that life is full of ups and downs. Life is full of uncertainties. Life is full of challenges. Tahun 2020 present us with unprecedented event that never in human kind ever experienced. Jika tahun 2020 adalah tahun yang mencabar buat anda, then you likely know pentingnya emergency fund supaya anda boleh tidur nyenyak di malam hari knowing that life throws you in an inevitable curveball. Cuba simpan 3 hingga ke 6 bulan of your income dalam tabung simpanan jika kecemasan berlaku.

Emir’s Tip: Automated tolak your cash flow account or account semasa anda ke account simpanan so that process menyimpan duit ini mudah untuk anda.

Step #2 Take advantage of compound interest.

Sungguhpun duit adalah sesuatu yang kita selalu inginkan, masa adalah salah satu benda yang kita tak boleh replace atau dapat balik. Oleh itu, take advantage of the time on your side and cepat-cepat investing in yourself and your retirement. Walaupun sekecil mana contribution anda untuk tabung retirement dan juga investing account boleh memberikan perbezaan yang besar over time thanks to the miracle of compound interest. Berikan diri anda peluang untuk growing a sizeable endowment plan starting today. Yang penting start sekarang, tidak apa kalau value kecil. Saya selalu nasihatkan clients saya untuk start now walaupun value kecil. After all, baik mula sekarang dari tak start langsung.

Step #3 Stick to your budget.

Untuk memahami secara asas macam mana anda menguruskan kewangan anda, tiada cara yang lebih baik untuk faham selain dari monitor dan adjust monthly budget anda. Mula-mula tu memang nampak tedious untuk anda track expenses dengan pelbagai expenses tracking apps yang available sekarang. It has never been easier untuk mendapatkan detailed view on exactly where all the ringgit anda pergi. Tahun ini, tanamkan azam untuk tetapkan budget anda sekurang-kurangnya selama 3 hingga 6 bulan. I have a feeling that by the time, anda akan nampak significant change on your money habits and spending behavious hasil dari anda track all these expenses and making adjustment in real time. Cuba dahulu, baru tahu.

Step #4 Boost your income.

As we know, memanglah susah untuk boost your overall salary or take-home pay sekarang, TAPI ada banyak cara untuk kita kurangkan expenses on an everyday basis. Even by just implement a few subtle changes dalam the way of your spending habits - can save you money on your expenses harian which at the end will ultimately allow yourself untuk spend money/income. Sound best kan.
However, jika increase your salary adalah top of your list this next year then YOU GO SISTHORRR!! Buat lah side hustle, negotiate for salary raise, or work extra hours in your beloved freelance gig.

Step #5 Stay in your own lane.

Hari ini, banyak peluang diluar sana untuk kita explore. Social media buat easy for us untuk stay connected to friends. Ya, tapi somehow ia menyebabkan impossible untuk kita enjoy benda yang kita dah ada daripada focus benda yang kita tak ada.
Salah satu cara yang anda boleh lakukan dalam hidup is to focus on the things yang anda boleh control instead of cari benda yang anda tiada atau constantly wish things to be different. Kunci kepada financial freedom sebenarnya simple sahaja: stay in your own lane. Maksudnyer live your life mengikut kemampuan anda. Instead of comparing dengan kawan kita yang berjaya dan ada segalanya, ingat kita kat sini cuba untuk menjadi terbaik as possible we can do. Kita hanya tahu luaran sahaja tapi kita tak tahu apa actually mereka alami untuk berada dalam keadaan mereka sekarang. So NOT to focus on apa yang kita tak boleh control. Instead, focus on becoming a better version of yourself each and every day. Life is journey. And the journey makes us better and mature through time. You will get yourself the best out of it.

Hope you guys enjoy my writing today. Spread love and positivity.
Love,
EMIR xx

 
Previous
Previous

five signs you’re living beyond your means.

Next
Next

grateful.