five tips to help pay off that debt.

Most of Malaysian, the struggle untuk settlekan hutang is very, very real. According to Bank Negara Malaysia. Hutang isi rumah kekal pada 82.2% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). KDNK bermaksud nilai pasaran keseluruhan barangan dan perkhidmatan terakhir yang dikeluarkan dalam sesebuah negara. Which is right now adalah tinggi.

Jika anda merupakan salah seorang yang mengalami kesukaran untuk mengurangkan beban hutang, dibawah ini Emir berikan beberapa tips. Samada hutang anda kecil ataupun besar, tarik nafas dalam-dalam dan cuba apply some of these tips below so that anda akan jadi lebih organized, prepared dan yang paling penting financially secure.

1. Establish a budget and stick to it.

Jika anda belum created a budget, inilah masanya untuk establish one. Senaraikan kesemua expenses anda (both recurring and one-time expenses ) serta kesemua income anda. Evaluate cara anda berbelanja dan disitu anda akan lihat samada adakah anda overspending.

2. Tackle your highest interest rate debt first.

Setelah anda establish dan senarai kan kesemua hutang anda. Pastikan anda membuat pembayaran minimum setiap bulan. Dari situ, anda akan dapati apakah hutang dengan interest rate yang tinggi (selalunya, hutang credit card ). Cuba settlekan hutang ini terdahulu. By doing so, anda akan mengutangkan interest commitment overt the time. Ini juga membantu anda untuk effectively manage hutang- hutang yang lain.

3. Put any financial windfall towards your debts.

Jika anda menerima kemasukan duit yang tinggi (from bonus, tax refund, atau inheritance, etc. ). Cuba selesaikan hutang anda dengan meletakkan sejumlah wang anda terhadap hutang-hutang semampu boleh. By doing so, anda melakukan significant amount of progress towards eliminating your debts.

4. Sell any unwanted items.

Zaman sekarang ini, mudah untuk kita menjual unwanted goods. Ucapkan selamat tinggal kepada jeans yang ketat, perabot yang tidak digunakan lagi or even pakaian yang tidak memberikan anda joy bak kata Marie Kondo. Consider selling them di social media seperti Instagram ataupun Mudah. Walaupun Mudah mengenakan sedikit caj untuk servis mereka, ia adalah langkah mudah untuk anda mengumpul income anda semula.

5. Make small changes to your daily lifestyle.

Jika anda sedang melakukan review on your budget dan spending habits anda setiap bulan, cuba lihat apakah items yang anda boleh improve. Contoh small changes seperti membawa bekal ke tempat kerja, menggunakan public transportation untuk mengurangkan penggunaan petrol ataupun start membuat groceries untuk mengurangkan pembaziran makanan. Even make a small changes setiap bulan mampu memberikan perbezaan yang ketara dan juga menolong mengurangkan beban hutang anda.

Hope this will help you.
Spread positivity and love,
EMIR xx

Previous
Previous

three easy ways to improve your finances this weekend.

Next
Next

four financial mistakes to avoid in your twenties.