four financial mistakes to avoid in your twenties.

hello peeps!

Kehidupan dalam umur 20’s sangat la mencabar. Anda baru sahaja menjejakkan kaki ke dunia nyata. trying bereksperimen dengan dunia adult katanya. And you likely to find that first job look a whole lot different from apa yang you expected. Kalau dalam movie kita selalu tengok living and working di bandar-bandar besar nampak glamorous (and for sure ada perks), kenyataannya, benda ini semua jauh dari realiti. Sambil kita kena bayar student loans, eat well dan cukup, making time for a casual workout (sebab climbing the stairs of MRT station tak cukup), maintain relationship dengan gugurl or boboy afloat, dan somehow masih mampu untuk kelihatan effortless di Instagram. Sebenarnya, kebanyakan people in their 20’s are actually try to survive.

Jika anda adalah salah seorang daripada kalangan umur 20an cuba make sense dalam life stage ni, take comfort that actually you’re not doing this alone. It can be a huge learning curve, but dekad ini offer something yang awesome seperti meletakkan fondation yang incredible pada diri anda untuk maju kehadapan. Dengar macam susah nak percaya, tapi financial decision yang you decides dalam time frame ini boleh memberikan impact yang amazing pada masa hadapan anda. Kalau anda tidak beberapa percaya dimanakah saya mahu bermula? Tapi tahu inside your heart that you tidak mahu melihat bank account anda dalam 10 tahun akan datang seperti anda melayari insta-stories post sebelum anda tidur (it happends to the rest of us), then cuba consider suggestion Emir di bawah on four mistakes NOT to make during this incredible and exciting time in your life yer.

Mistakes #1 - Being Way too Lazy About Student Loans.

Membayar sesuatu yang tidak memberikan anda joy would likely go against nasihat Marie Kondo. But trust me, incurring lots of interest yang unnecessary expenses also perkara yang tidak memberikan joy. Jika anda salah satu daripada ramai university graduates yang dibebani oleh student loan macam PTPTN, then inilah masanya untuk form a plan. Cuba create satu budget and pastikan anda buat minimum payment setiap bulan. Kalau anda risau that anda tak mampu keluar dari hutang, consider berjumpa dengan financial professional yang akan dapat membantu anda melakukan perubahan. Dan perubahan ini anda boleh bentukkannya dalam achievable dan strategic plan. Walau apapun yang anda lakukan - JANGAN SEKALI-KALI ABAIKAN HUTANG. Ia tidak akan ignore you, and in the end, you’ll end up paying more interest than sepatutnya.

Mistakes #2 - Living Way Beyond Your Means.

Halah halah halah… Seronoknya kalau dapat tinggal dalam gorgeous apartment with pool on the rooftop or to sign up every social gathering bila anda mahu? Tapi keep in mind that these decision boleh inhibit your ability to get ahead your financially in your 20s. So, anda mesti wonder macam mana boleh simpan duit tapi still boleh socializing around? By budgeting and planning ahead, of course boleh acheived! Tapi kalau budgeting is something new for you, or you feel it seems like a lot of work, ada banyak wonderful personal finance apps out there yang boleh track your expenses much easier. Selepas beberapa minggu anda track your expenses, anda akan like get aha moment and anda juga mungkin boleh cari pelbagai cara untuk eliminate some expenses.

Mistakes #3 - Not Saving Enough Money for an Emergency.

Kalau anda merasakan simpan duit untuk emergency adalah tidak perlu, ianya akan menjadi keadaan lebih teruk jika anda get into an accident and find yourself into massive pile of hutang. - Itu jika anda tidak mempunyai apa-apa insurans. Accidents do happen. Anda boleh dibuang kerja dalam sekelip mata. Life can be messy. Even kita tidak mahu perkara buruk ini berlaku, perkara-perkara ini mungkin berlaku. At least simpan 3-6 months of your income in emergency fund. Ini adalah perkara yang smart anda lakukan. Not only ianya akan jadi financial cushion should the worst happen, anda juga akan tidur lena knowing that anda sudah mempunyai plan.

Note from Emir: Jika 3-6 bulan of income nampak seperti big reach, try to get RM 10,000 mula-mula. Once reached, try savings more until eventually anda rasa it is enough.

Mistakes #4 - Not Opening Other Investment Account.

Compound interest adalah satu incredible tool untuk membina wealth. Perkara yang paling penting untuk diingati untuk concept ini adalah; lagi lama duit anda ambil advantage of time untuk compunding effect, the better off you’ll be! Jika anda mampu membuka investment account dalam umur 20an - (after anda utamakan student loan payment, retirement dan emergency fund of course!), your future self will thank you for that. Literally, adalah sangat berbaloi jika anda mulakan investing dari muda dan think about the long term.

That’s all my writing for tonight! Hope you guys get something out of it!
Love,
EMIR xx

Previous
Previous

five tips to help pay off that debt.

Next
Next

my productive morning routine : 5 things I do every morning.